REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS
AUSTIN, Roger. Using Electronic mail in Initial Teacher Education to Develop European Awareness. IN The Journal of Information Technology for Teacher Education, vol. 4, n.2:227-235, 1995
BANKS, Steven R. "Networking and Interactive Learning in West Virginia". Decinding Our Future: Technological Imperatives for Education. Proceedings of The Eleventh International Conference on Technology and Education. London: The Institute of Education, 1994, pp. 497-499.
BARCHECHATH, Eric. Education et informatique multimédias: Que peuvent donc les technologies nouvelles pour l'éducation?. IN Caillet, Elizabeth (org.). Que Faire des Nouveaux Médias? Education Permanente. n. 93/94: 9-18, Paris: AEP, 1988.
BARBERO, Jesus Martín. De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonia. Mexico: GG MassMedia, 1987.
________. De la ciudad mediada a la ciudad virtual: transformaciones radicales en marcha. IN TELOS Cuadernos de Comunicación, Tecnologia y Sociedad. n.44:15-21, 1996.
BATES, A. W. Curso de Atualização sobre Ensino à Distância. ECA-USP, 1991.
BENS, Elsa e KNOECHE, Manfred (ed). Electronic Mass Media in Europe: Prospects and Developments. Dordrecht, D. Reidel Publishing Co, 1987, 542 p.
BERENFELD, Boris. Linking East-West Schools via Telecomputing. T.H.E. Journal. v. 20, n. 6:59-62, January 1993.
BERLINCK, José Augusto Mattos. Aplicações de Redes de Computadores na Educação: Rede Guri. Tese de Mestrado. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo
BERNHARDT, Bill. An Ongoing Project Between Students in New York and São Paulo, Brazil. IN Staten Island English Newsletter. The Newsletter of Staten Island Teacher of English. v.10 n. 1/2:3-6, Spring-Summer 1996.
_____, Bill & MILLER, Peter. Colleagues in New York and São Paulo Continue a Successfull Collaboration. Resource Newsletter of the Instructional Resource Center. Office of Accademic Affairs, The City University of New York: Summer 1993, pp.8-9.
BUXTON, Tim. Networks & CD-ROMs Aid Research, Development and Education in Zimbabwe. T.H.E. JOURNAL. ano22, n.6:67-71, January 1995
CAMPBELL,,Jeremy, Gramatical Man.Information, Entropy, Language and Life. New York: Simon & Schuster, Inc., 1982,1. pp189-199
CHIARA, Salvatore. Dalla difesa all'attaco: la media education nella societa della communicazione. Problemi dell'Informazione. a.XX n1:63-91, marzo 1995.
CHISHOLM, Inés Márques. Culture and Technology: implications for multicultural teacher education. IN The Journal of Information Technology for Teacher Education, vol. 3, n.2: 213-228, 1994
COONER, Patrick W. Networking in the Humanities:Lessons from ANSAXNET. Computers and the Humanities. vol. 26 n. 3:195-204, June 1992 (Neetherlands
CORPACI, Renato. Sul video si impara. ZEROUNO, N. 97:96-97, febbraio 1990.
COSTA, Rosa Maria E. M. da e XEXEO, Geraldo. The Educational Goals for Schools on the Internet : A Case Study in Brazil. Technology and Communcations: Catalyst for Educational Change. Grand Prairie, Texas:International Conference on Technology and Education Inc., vol.1 pp.46-48, 1996
DAVIS, Niki. Telecommunications for Teacher Education: design issues for the global information superhighway. IN The Journal of Information Technology for Teacher Education, vol. 4, n.2, 1995
EDWARDS, Jack. Teaching : A profession in transformation. Proceedings of 11th ICTE : Deciding our future: Technological Imperatives for Education at University of London, (Austin, University of Austin), v.1, 46-48, 1994.
ELLIOT, John D. A Teacher College Internet Workshop for Children and Pre and In-Service Student Teachers Technology and Communcations: Catalyst for Educational Change. Grand Prairie, Texas:International Conference on Technology and Education Inc., vol.1 pp.79-81, 1996
ELLSWORTH, Jill H. Education on the Internet. Indiana: Sams Publishing, 1994, 591p.
ESTRADA, Susan. Connecting to the Internet. Sebastopol CA: O'Reilly & Associates, Inc., 1993.
FAGUNDES, Lea da Cruz e AXT, Margarete. Comunicação entre escolas via rede telemática. Em Aberto, Brasília: ano 12, n. 57:119-121, jan/mar, 1993.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes.Integração e Interdisci-plinaridade no Ensino Brasileiro. São Paulo: Edições Loyola, 1994, pp. 25-27.
FERREIRA, Sueli Mara. Redes Eletrônicas e necessidades de informação : abordagem do sense-making para estudo de comportamento de usuários do Instituto de Física da USP, São Paulo: Tese de Doutorado, ECA. 1995.
FELICIANO Neto, Acácio. Engenharia da Informação: metodologia, técnica e ferramentas.São Paulo: McGraw-Hill, 1988.
FINOCCHIARO, Mary. Reflections on the Past, the Present, and the Future, ENGLISH TEACHING FORUM, XX, n. 3:12, July 1982.
FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação. São Paulo: Paz e Terra, 1977.
FURLAN, José Davi. Reengenharia d Informação: do mito à realidade. São Paulo, McGraw-Hill, 1994, 132p
FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e.. Meios de Comunicação na Formação de Professores : Televisão e Vídeo em Questão. São Paulo, 1990. Tese de Doutorado, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo.
GARDNER, Howard. Frames of Mind. New York, Basic Books, 1984.
____. The Mind's New Science. New York: Basic books, 1985.
____. The Unschooled Mind: how children and how schools should teach. New York: Basic Books, 1991, 303 p.
____. Creative Minds. New York: Basic Books, 1993, 464p.
____. Estruturas Mentais: Multiplas Inteligências. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
GARZÓN, Artur. Contexto latino americano, tecnologia y educación. Tradición y pertinencia. Tecnologia y, Comunicación Educativas. ano 9, 22:51-64, enero-marzo, 1994.
GIACOMANTONIO, Marcello. O ensino através dos audiovisuais. São Paulo: SUMMUS: EDUSP, 1981, p. 129
GODOY, Norma. "De Olinda a Olanda". Relatório distribuído no Congresso de Educação EDUCAR 96, São Paulo, 1996.
GOLDCHLEGER, Lizika Pitpar. Teaching Humanistically through video, past present future, n. 6, July 1991, p14-15.
GRANOT, Nira e GARDNER, Howard. When minds meet: interactions, coincidences, and development in domains of ability, in Sternberg, Robert. J e Wagner, Richard K. (editores). Mind in Context: interactionist perspectyives on human intelligence. Cambridge: Cambridge University Press, 1994, 171-201.
GREENFIELD, Patricia Marks. O Desenvolvimento
do Raciocínio na Era da Eletrônica: os efeitos da TV,
computadores e videogames. São Paulo: Summus, 1988,
162 p.
_______. Video Screens: Are they changing the way children learn ? IN David C. Traub, A review of studies on children's viewing habits translated into templates for production: a director's handbook' for producing children's television and interactve video, Multimedia Review, Spring 1991, p.8.
HERREROS, Mariano Cebrián. Atrapados en las redes. IN TELOS Cuadernos de Comunicación, Tecnologia y Sociedad. n.44:7-8, 1996.
HILL, Brian. Using Television in Foreign Language Teaching: Pedagogic aspects IN Anthony W. Bates, Media and Technology in European Distance Education, 1990, p. 269.
KAY, Alan C. Computers, Networks and Education. Scientific American, Special Issue, Sepetember 1991, pp. 100-107.
LANDOW, George P. Hypertext: The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1993
LE MOLI, Gesualdo. La tecnologia dell'informazione e l'educazione. La Telemática in Italia: Realtà e strategie. Rapporto 1991. Forum per la Tecnologia dell'Informazione. Roma: Antonio Pellicani Editore. 1992, 2v.
LÉVY, Pierre: As Tecnologias da Inteligência. O futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
LITTO, Fredric Michael. Informática na Inovação d educação Tecnológica: Um projeto de Parceria entre A Escola do Futuro da Universidade de Sao Paulo e a Escola Técnica Federal de São Paulo. Projeto apresentado ao CNPq, 1994
LUCKY, R. W. AT & T Bell Laboratories. Scientific American, Special Issue, Sepetember 1991.
MACHADO, Nilson José. Epistemologia e Didática: As concepções de conhecimento e inteligência e a prática docente. São Paulo: Cortez, 1995, 320p.
MARTIN, James. Engenharia da Informação. Introdução.Rio de Janeiro: Editora Campus, 1991.
____. Telematic Society: A challenge for Tomorrow. London: Prentice-Hall International, 1981.
MARCHAIM, Uri e MERON, Moshe. Telecomputing for Teaching Science and Agriculture in High Schools: The Biological Projects Experience. Kiryat Shmona, Israel, Association for the Advancement of Science Education in Upper Galilee, s.d.
MARTINS, Gilberto Figueiredo. Leituras do mundo contemporâneo: a utilização pedagógica de textos jornalísticos via Internet. São Paulo: Escola de Futuro USP, Relatório de trabalho de 1995, março de 1996, 6p.
MARVIN, C. When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century. New York: Oxford: 1990, pp. 1990.
MONOLESCU, Dominique.. Teleconferência Entre Dois Grupos de Adolescentes com Cancer: Estudo de Caso. São Paulo:ECA/USP, 1992 (Monografia).
MORÁN Costas, José Manuel. Educar para a Comunicação : Análise das experiências latino-americanas de Leitura Crítica da Comunicação. Tese de Doutorado. São Paulo, ECA-USP, 1987.
MULLIGAN, Patricia Alba & GORE, Kay. "DISKovery Telecommunications: Education's Missing Link?" Language Arts, vol. 69, September 1992
NEWMAN, Denis. School Networks: Delivery or Access. Communications of the ACM. vol. 36, n. 5:49-51, may 1993.
OLIVEIRA, Lourdes Fernandes de. Trabalho realizado com jornal pelos alunos das 5as e 6as. séries da Escola Terra Mater (SBC). In GETEH Informa. Boletim Informativo Eletrônico do Grupo de Ensino de Humanidades Via Telemática. (versão impressa) São Paulo. Escola do Futuro/USP, ano II, 3:2, out/nov de 1995.
PAPERT , Seymour. Mindstorms. New York;Basic Books, 1989, 230 p.
_____. A Máquina da Criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994
PARLATO, Salvatore J. The Visual Voices of Nonverbal Films. ENGLISH TEACHING FORUM, XXIV, n.2, April 1986, pp. 43-44.
PENTEADO, Heloisa Dupas. Televisão e Escola: Conflito ou Cooperação? São Paulo: Cortez, 1991.
PIMENTA, Maria Alzira de Almeida. As mídias na Escola: Comunicação e Aprendizado. Tese de mestrado, ECA, 1995
POSTMAN, Neil. Tecnopólio: A rendição da cultura à tecnologia. São Paulo: Nobel, 1994.
QUATERMMAN, John. Where is the BITNET?, Matrix News, vol. 2, n. 10, pp. 3-7, Matrix Information And Directory Services, Inc. (MIDS), Austin: October 1992, jsq@tic.com.
QUEBBERMANN, Frank J. Using the movies. ENGLISH TEACHING FORUM, XXIX, n. 3, July 1991, p. 27/28.
RÊGO, José. O poder da Informação. Relato de Atividade Minerva, Pólo da Universidade de Coimbra, n.07, junho de 1994, p.63-64.R..
RIZVANOV, Felix. F. Education: Information, knowledge, wisdom,, and noosphere. Proceedings of 11th ICTE : Deciding our future: Technological Imperatives for Education at University of London, (Austin, University of Austin), v.1, 625-627, 1994.
SÁ, Maria Irene da Fonseca, Do teleprocessamento aos termos atuais. DATANEWS, maio de 1992 p.8.
SANTAELLA, Lúcia. A Cultura das Mídias. São Paulo: Razão Social, 1992.
SALUS, Peter H. Casting the net: from ARPANET to Internet and beyond. Reading, Mass., Addison Wesley Publishing Co., 1995.
SCALA, Sérgio Brasil N. Teleconferência: comunicação auditiva adequada a objetivos de aprendizagem em Ciências. trabalho final, São Paulo: ECA-USP, 1991.
SCHON, Donald A.. Formar professores como profissionais reflexivos. Antonio Nóvoa (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992,77-92.
SCHWARTZ. Gilson. Sociedade de redes. Folha de São Paulo: Caderno mais!, 19 de novembro de 1995, p. 6.
SERRANO, Jonathas e Francisco Venancio Filho. Cinema e Educação. São Paulo: Cia Melhoramentos de S. Paulo, p. 38, 1931?.
SOUZA MACHADO, Lucília Regina de. A educação e os desafios das novas tecnologias. In Novas Tecnologias, Trabalho e Educação. (org) Ferreti, Celso João e outros. @a ed. Petrópolis: Vozes, 1994, 220 p.
TAILLE, Yves de la. Ensaio sobre o Lugar do Computador na Educação. São Paulo: Iglu, 1990, 219 pp.
TAYLOR, Calvin W.et al.. Multiple Creative Talent Totem Poles: Their Uses and Transferability to Non-Academic Situations. Creativity, the Neglected History of Making Resource, LA CLATA,1989, p. 39-54.
THORNBURG, David D. Education, Technology and Paradigms of change for the 21st century. USA: Starsong Publications, 1991, p. 29.
WOLF, Mauro. La Investigación de la Comunicación de Masas: Criticas y Perspectivas. Barcelona: Ediciones Paidós, 1987.
ZEICHNER, Ken. Novos caminhos para o practicum: uma perspectiva para os anos 90. Antonio Nóvoa (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992 115-135.
BACALARSKI, Mary Cecilia. [mbacalar@spider.usp.br]. "Lecture at USP Prof. Prabhu" Correio Eletrônico particular para Iolanda Bueno de Camargo Cortelazzo [ibdccort@spider.usp.br]. 18 de abril de 1996
CLUNIE, Gisela.[gtclunie@nc-rj.rnp.br]. "Respostas a Questionario" Correio Eletrônico particular para Iolanda Bueno de Camargo Cortelazzo [ibdccort@spider.usp.br]. 19 de abril de 1996
CYSNEIROS, Paulo Gileno. [CYSNE@NPD.UFPE.BR]. "Levantamento de projetos pedagogicos telematicos". Correio Eletrônico particular para Iolanda Bueno de Camargo Cortelazzo [ibdccort@spider.usp.br]. 11 Outubro de 1995.
FERNANDO, Luiz. [fernando@edugraf.ufsc.br], Correio Eletrônico particular para Iolanda B. C. Cortelazzo [ibdccort@spider.usp.br], 10 Mar 1996 15:00:23 -0300.
FIALHO, Ségio H. [fialho@ufba.br]. "URGENTE para Sergio e Fernanda". Correio Eletrônico particular para Iolanda Bueno de Camargo Cortelazzo [ibdccort@spider.usp.br]. 25 de julho de 1996.
FURLAN, Luis R. [furlan@uvg.edu.gt]. "Cuestionario". Correio Eletrônico particular para Renata Ramaos, [renata@futuro.usp.br]. 1 de dezembro de 1994
KARKOV, Bent. [Bent_Karkov@fc.sdbs.dk]. "Telematic Projects". Correio Eletrônico particular para Iolanda Bueno de Camargo Cortelazzo, [ibdccort@spider.usp.br].13 de julho de 1996
MARTINEZ, Luz Amparo. [ ulasalle@colcig3.colciencias.gov.co]; "Saludos". Correio Eletrônico particular para Iolanda Bueno de Camargo Cortelazzo, [ibdccort@spider.usp.br]. 4 de outubro de 1995
MIRTES. [MIRTES@NPD.UFPE.BR], "Noticias". Correio Eletrônico particular para Iolanda Bueno de Camargo Cortelazzo, [ibdccort@spider.usp.br]. 28 de março de 1996.
MONTES, Cecília. [cecilia@america.edu.pe] "Proyectos Pedagogicos Telamaticos. Peruanos". Correio Eletrônico particular para Iolanda Bueno de Camargo Cortelazzo, [ibdccort@spider.usp.br]. 6 de maio de 1966
ORTIZ, José R. [jrortiz@conicit.ve]. "contacto". Correio Eletrônico particular para futuro@cat.cce.usp.br Subject: "contacto" 25 de novembro de 1994
World Wide Web
Alta Vista Search Machine
http:///.altavista.digital.com
GERZOG, Elissa. "Olinda Elementary School Projects" [http://dcps.dade.k12.fl.us/www/techcite/gerzog1.html], julho de 1996
Hipernet:
http://www.hipernet.ufsc.br
KIDLINK.
http://www.kidlink.org
Mensagens de Listas de Discussão
EDUCA-L .[EDUCA@nc-rj.rnp.br], 12 Jun 1996, 17:33.
HAWORTH, Dan.[haworth@utxvms.cc.utexas.edu] " Re: Movie-The Mission." In H-LATAM [H-LATAM@UICVM.BITNET]. 10 de Novembro de 1993.
PAGE, [pagem@etsuarts.east-tenn-st.edu]. Internet Citations Guide (version 1.1) In BRASA {BRASA@unmvma.unm.edu].
SOUZA Luzimar de. [ramizul@ufba.br] "Questionamentos". In Educa [educa@nc-rj.rnp.br]. 12 de junho de 1996
ANDRÉ, Marli E. D. A. O Papel da Pesquisa na Articulação entre Saber e Prática Docente. Trabalho apresentado na VII ENDIPE, Goiânia: junho de 1994
ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. São Paulo: Pioneira: EDUSP, 1980.
AURICCHIO, Ligia de Oliveira. Aplicação das Novas Tecnologias de Informação ao Ensino : Paradigma Teórico-Conceitual Metodológico para a construção de Ambientes de Aprendizagem. Tese de Doutoramento, ECA, 1992.
AXT, Magarete. Os micromundos LOGO da linguagem. Porto Alegre: UFRGS, FUNTEVÊ, 1986, 116 pp.
BARTOLI, Cecilia. Forging Mental Tools. Questions. The Science of Education in Questions, New York/Besançon: Une École pour Demain, n.8:15-16, jan 1993.
BATES, A. W. Towards a Better Research Framework for Evaluating the Effectiveness of Educational Media. British Journal of Educational Technology. III (1): 2115-34 (oct 1981).
____. Broadcasting in Education: An Evaluation. London: Constable, 1984.
____. Television, Learning and Distance Educaction. Milton Keynes: The Open University, 1987.
____. Third Generation Distance Education: The Chalenges of New Technology. Vancouver: The Open Learning Agency, 1990.
____. Towards a European Electronic University: Technology and Course Design for European Wide Distance Education Courses. The Netherlands: European Association of Distance Teaching Universities, 1989
BECKER, Fernando. A Epistemologia do Professor: O Cotidiano na Escola. Petrópolis: Vozes, 1993, 3a ed.
BORDENAVE, Juan E. Diaz. Teleducação ou Educação à Distância: Fundamentos e Métodos. Petrópolis: Vozes, 1987.
BOSSUET, G. O Computador na Escola: o sistema logo. Porto Alegre: Artes Medicas, 1985, 182 pp.
CASTELLO Branco, Lisandre. O Construtivismo e suas Implicações Pedagógicas. São Paulo: Secretaria de Estado da Educação, Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas, 1990.
CAVALCANTI, Margarida Jardim. CEFAM: Uma Alternativa pedagógica para a formação do professor. São Paulo: Cortez, 1944.
CAVALIER, Robert & Reeves, Thomas C. (ed). International Perspectives on the Impact of Computing in Education: Introduction to Special Issue. Educational Technology, v.xxxiii n.39, Sept. 1993,Special Issue, pp. 7-10.
CELANI, Antonieta. Teacher Training: A Permanent Revolution. Comunicação feita na Second Braz-Tesol Conference, Rio de Janeiro: Braz-Tesol, 1990.
CHATEAU, Jean. Os Grandes Pedagogistas. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1978.
CHAVES, Eduardo. Multimídia: Conceituação, Aplicações e Tecnologia. Campinas: People Computação, 1991.
CHOMSKY, Noam. Aspects of theory of syntax. Boston: MIT Press, 1963.Lucky, R.W..Scientific American, Sep. 1991
COBURN, Peter e outros. Informática na Educação. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Cientificos Editora Ltda, 1988, 298 pp.
CORTELAZZO, Iolanda B. C. Internet e Diálogos de Alunos de Pedagogia sobre Televisão Educativa.In VIII ENDIPE, 1996, Florianópolis (texto apresentado no painel Comunicação , Mídias e Formação de Professores em Curso de Pedagogia: desafios no uso da televisão e da Internet)
____. The School of the Future organizes study-groups in information technology. BRAZ-TESOL Newsletter. vol.5, n.3:6-7, Sept. 1991,
____. Audioconference and Staff Meeting. Proceedings da 3rd natiomal Braz-Tesol Conference: Meeting the Challenge. São Paulo: 1992, p. 284.
____. Teachernets and Kidnets IN Rethinking the Roles of Technology in Education (edited by Nolan Estes and Michael Thomas), Austin: MIT/University of Texas, vol.2, p.1169-1171, 1993
____. New Technologies of Communication. APIRS Newsletter, v.3, n.2:5, dec.1993.
____.. Technologies of Communication in Foreign Language Teaching and Learning. GETEL Informa, v.1 n.1:2, janeiro 1994.
____. Computers in Language Education In Autonomy in Language Learning (ed. Vilson J. Leffa). Porto Alegre: Editora da Universidade UFRGS, pp.81-88, 1994
____. Projetos que resultam em efetiva rede de comunicação escolar GT Comunicação e Educação, XVII INTERCOM, Piracicaba: UNIMEP, 10 p., 1994.
____. Redes de Comunicação e Educação In Anais do VI Encontro de Psicopedagogos. São Paulo: ABPP, pp. 31-33, 1994.
____. A Telemática fazendo repensar a Educação e a Comunicação , trabalho apresentado na XVII ANPED, Caxambu: 10 p., 1994.
____. Humanities via Telematics: Some On-Going Projects. Staten Island English Newsletter. v. 9 n. 2/3:12-13, Summer/Fall, 1995.
DEMO, Pedro. Pesquisa : Princípio Científico e Educativo. São Paulo: Cortez, 1990.
DEWEY, John. Experiência e Educação. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1976.
ECCO, Umberto. Obra aberta: Forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 1969, 279 p.
EGAN, Michael J. Video Exchange: Global Networking in Foreign Language Classes. Estes, Nolan & Thomas, Michael (edit). Rethinking the Roles of Technology in Education. Austin: MIT/University of Texas, vol.2, pp.107-109, 1993
ESIN, Joseph Okon. A Study of the Relationship Between Teacher's Knowledge/Experience and their Apprehension about the Use of Microcomputers in Public Schools. The United States International University, 1988, 101 pp. Abstract in Dissertation Abstracts International, 50-2 419A (Aug.1989).
FALK, Benneth. The Internet Roadmap. San Francisco: Sybex, 1994.
FJERMEDAL, Grant. Robotic Visions of Tigers and Ladies. The Tomorrow Makers. The Brave New World of Living-Brain MAchines. Redmond.Washington: Tempus, 1986, pp 82-97.
FOX, Janna. Computers in ESL Classes: A Pilot Study. In Carleton Papers in Applied Language Studies. Ottawa: Center for Applied Language Studies, vol IV:79-81, 1987.
FRANCO, Marilia da Silva. Escola Audiovisual. São Paulo, 1987, Tese de doutoramento, ECA, Universidade de São Paulo.
FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. TV. Recepção e Comunicação na Formação Inicial de Professores e Alunos. In VIII ENDIPE, 1996, Florianópolis (texto apresentado no painel Comunicação, Mídias e Formação de Professores em Curso de Pedagogia: desafios no uso da televisão e da Internet )
____. Multimídias e Formação de Professores e Alunos: Por uma Produção Social da Comunicação Escolar da Cultura. In VII ENDIPE, 1994, Goiânia (texto apresentado no painel Tecnologia e Prática de Ensino )
____. Mídias e Formação de Professores : em busca de caminhos de pesquisa vinculada à docência. In Fazenda, Ivani. Novos Enfoques da Pesquisa Educacional. São Paulo: Editora Cortez, 1992.
____. Videocassete: Uma Possibilidade Aberta a um Telespectador Educador mais Crítico na Liderança de Opiniões. In Tecnologia Educacional, 12(50):16-22 (jan-fev. 1983).
GATES, Bill. A Estrada do Futuro. São Paulo: Cia da Letras. 1995.
GOLDCHLEGER, Lizika Pitpar. Teaching Humanistically through video, past present future, n. 6:14-15, July 1991.
GOSKI, Keith Williams. Research Needs in Educational Technology for the 1990's: A Delphi Study. The University of Toledo, 1989, 194 pp. Abstract in Dissertation Abstracts International, 50-5 1284A (Nov. 1989).
GUBERMAN, Solange. Pre-Evaluation of Software for Computer Assisted Language Learning: A Report and Recommendations. Carleton Papers in Applied Langage Studies. Ottawa, Center for Applied Language Studies, vol IV, 1987, 67-77.
GUTIERREZ, Francisco. Educación y Comunicación en el Proyecto Principal. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para America Latina y el Caribe, 1984.
HARRISON, Teresa e STEPHEN, Timothy. On-Line Disciplines: Computer-Mediated Scholarship in the Humanities and Social Sciences. Computers and the Humanities. vol. 26 n. 3, 195-204, June 1992 (Neetherlands).
HARSH, Wayne. Linguistics and TESOL: a Turbulent Twenty Years. ENGLISH TEACHING FORUM, XX, n.1, January 1982
HELLEBRANDT, Josef. Modern Technology in Foreign Language Instruction: A Tool for Cultural Diversity. Estes, Nolan & Thomas, Michael (edit). Rethinking the Roles of Technology in Education. Austin: MIT/University of Texas, vol.2, pp. 163-165, 1993
HILL, Brian. Using Television in Foreign Language Teaching: Pedagogic aspects IN Anthony W. Bates, Media and Technology in European Distance Education, 1990, pp. 269-275.
HOLANDA Ferreira, Aurélio Buarque de. Novo Dicionário Aurélio. Rio de Janeiro: Nova Fronteira
HU, Chun. The US experience with Technologies for Teacher Training for Developing Countries and China. Columbia University Teachers College, 1989, 161pp. Abstract in Dissertation Abstracts International, 50-12, 3922 A (June 1990).
HUSTON, Betty Lou. The Theory and Practice in Foreign Language Teaching and Learning. Letras & Comunicação (Caxias do Sul), ano 2, n. 4:22 (1. semestre/1984).
JOHNSON, George. Machinery of the Mind. Washigton: Tempus, 1982, pp 9-56
JONES, Christopher & Fortescue, Sue. Using Computers in the Language Classroom. Longman, 1987.
KEHOE, Brendan P. Zen e a Arte da Internet. Rio de Janeiro: Campus, 1994.
KINNAMAN. Daniel E. Best of All...It Isn't Teacher-Proof!. Technology & Learning, June 1993, pp. 94-95
KLINGBERG, Lothar. Introduction a la Didatica General. Havana, Editorial Pueblo e Educación.
LIBÂNEO, José Carlos. Fundamentos Teóricos e Práticos do Trabalho Docente: Estudo Introdutório sobre Pedagogia e Didática. São Paulo, 1990. Tese de doutoramento, Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo: 1990.
____. Didática. São Paulo: Cortez Editora, 1991.
LOJKINE, Jean. A Revolução Informacional. São Paulo: Editora Cortez, 1995.
LOMBARDO, Linda. An Analysis on data on L1 Acquisition: some implications for l2 acquisition. ENGLISH TEACHING FORUM, XXIII. n.4:7-11, Ocober 1985.
LUCKY, R.W..Scientific American, Sep. 1991
MAILEY, Alain. Into the Nineties: Continuity and Change. Comunicação feita na 2nd Braz-Tesol Conference, Rio de Janeiro: Braz-Tesol, 1990.
MARQUES, P. C., Mattos, M. Isabel L. de La Taille, Yves de la. Computador e Ensino : uma aplicação à língua portuguesa. São Paulo: Editora Atica, 1986, 96 pp.
MENDONÇA, Fernanda de V. S. e Eigenheer, Frederico A. M.. Logo: Projetos. Rio de Janeiro: McGraw-Hill, 1989, 140 pp.
NININ, Maria Otilia. Aprendendo e Desenvolvendo o Raciocínio em Logo. Rio de Janeiro: McGraw-Hill, 1990, 297 pp.
O'DONNELL, Peggy.Preparing Schools for the Year 2000. The Impact of Technology on America's Classrooms in the Decade ahead. Wheaton, MD: Association for Childhood Education International, Chicago: Il: Society for Visual Education, Inc.in Educational Technology Research and Development. 38-1, 103-104.
OLIVEIRA, José Carlos de Araujo e. Uma Escola com Paredes de Vidro in Tecnologia Educacional. 12(50):6-13 (jan-fev. 1983).
____. Teleducação e Ensino Superior: Universidade Aberta: passado, presente e futuro. Anais, Rio de Janeiro: ABT, II, 37-38,1986.
PEIXOTO, Maria do Carmo Lacerda. O Computador no Ensino de 2o. grau do Brasil in Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro: 13(6):21-23 (set/out 1984).
PERRY, W. e G. Rumble. A Short Guide to Distance Education. Cambridge: International Extension College, 1987.
PETERSON, Arlys E. The Integration of Microcomputers into Teacher Education Programs for Elementary Education Majors. University of South Dakota, 1989, 207 pp. Abstract in Dissertation Abstracts International, 50-8, 2374 A (Feb 1990).
Revista Sala de Aula. Entrevista com Zeli Isabel Roesler, Secretária da Educação Tecnológica do MEC em 1990. ano 3, n. 22:16-17, agosto/90.
RIFKIN, Jeremy. Entropy: A New Historical Frame. In Entropy: a new world view. new York: Bartam, 1980, p.79-93
____. Education. In: Entropy: a new world view. New York: Bartam, 1980, p. 165-174.Nassif, Ricardo. Pedagogia General. Buenos Aires, Editorial Kapelusz, pp.35/55, 117/127.
RIVARD, Lucie. Computer Network Environment for Distance Education. Montréal, Tele-université (Canadian Association for DistanceEducation), 1990, 30 p.
RIZVANOV, Felix F.. Education: Information, knowledge, wisdom,, and noosphere. Proceedings of 11th ICTE : Deciding our future: Technological Imperatives for Education at University of London: (Austin: University of Austin), v.1, 625-627, 1994.
____. Digital Interactive Multimedia and Learning, Decinding Our Future: Technological Imperatives for Education. Proceedings of The Eleventh International Conference on Technology and Education. London: The Institute of Education, (Austin: University of Austin), v.1, 628-630,1994.
ROBERTSON, Elton V.. Instructional Technology: The Past is Prologue, the Future is Now. Decinding Our Future: Technological Imperatives for Education. Proceedings of The Eleventh International Conference on Technology and Education. London: The Institute of Education, 1994, pp. 581-583
SALUS, Peter H. Casting the Net. Reading Mass: Addison-Wesley Publishing Co, 1995.
SAINT-ONGE, Michel. Quí'y a-t-il de Pédagogique dans l'Utilization de l'Ordinateur? La Page-Écran. vol. 4, n. 2:20-23, Automne 1992 (CEGEP Montmorency).
SERRANO, Jonathas e Francisco Venancio Filho. Cinema e Educação. São Paulo: Cia Melhoramentos de S. Paulo, 129 p., 1931?.
SIMS, Roderick C. H. Computer-Based Training and Education: An Australian Perspective. Educational Technology, v.xxxiii n.39:11-15, Sept. 1993,Special Issue.
SIQUEIRA, Idméa Semeghini Próspero. Leitura: Avaliação e multidisciplinaridade na formação de educadores. (no prelo)
STUCK, M. F. & Ware, M.C. Philanthropy or Marketing: Major computer corporations' efforts to place computers into the public schools. Estes, Nolan & Thomas, Michael (edit). Rethinking the Roles of Technology in Education. Austin: MIT/University of Texas, vol.2, 98-100, 1993.
SWARTZ, Ted F. Mind over Machine. Questions. The Science of Education in Questions, New York/Besançon, Une Ëcole pour Demain, jan 1993, n.8, pp 9-11.
THORNBURG, David D. Education, Technology and Paradigms of change for the 21st century. USA: Starsong Publications, 1991, 143 p
TOM SNYDER Productions. The One Computer Classroom and More (vídeo e livro interativo), Watertowm, 1992
TRAINOR, Timothy Neil. The Design and Evaluation of a Computer-oriented Inservice Training Program for K-12 School Districts. PH.D. University of Kansas, 1989, 144pp. Abstract in Dissertation Abstracts International, 50-11, 3558 A (May 1990).
TURKLE, S. Child Programmers: the first generation. The second self: computers and the human spirit. New York: Simon and Schilster, 1984.
____. The evocative object. The second self: computers and the human spirit. New York: Simon and Schilster, 1984.
UNDERHILL, Adrian. 1989.Process in Humanistic Education. ELT Journal, vol 43/4. Oct. 1989: Oxford University Press.
VALENTE, Jose Armando (org.). Computadores e Conhecimento: Repensando a Educação. Campinas: /SP/, Graf. Central da UNICAMP, 1993.
____. Liberando a Mente: computadores na Educação Especial. Campinas: /SP/, Graf. Central da UNICAMP, 1991, 314 pp.
VIGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
VIZENTINI, Paulo Gilberto Fagundes. Do Curso Geral à Escola Técnica de Comércio 1909-1979 (a história do ensino técnico comercial de segundo grau na UFRGS. Porto Alegre: UFRGS, 1979.
WANDERLEY Alberto. O Videocassete: Tecnologia Educacional para a Dominação
ou Libertação? in Tecnologia Educacional, 12(50):14.